F1 | Consiglio FIA: Corea in calendario, debutta la VSC

03 dicembre 2014 – Doppi punti, virtual safety car e GP di Corea sono stati i principali argomenti della riunione consiliare FIA tenutasi oggi.

23424_gp_di_coreaCon grande stupore per tutti gli appassionati di motorsport, torna il GP di Corea nel calendario del campionato del mondo. Si tratta di una grande sorpresa perché l’appuntamento coreano, che cadrebbe il 3 maggio, subito prima del GP di Spagna, sarebbe il ventunesimo del calendario ed è decisamente una tappa che un fa storcere il naso a parecchi, per tanti motivi che riguardano il contesto dell’appuntamento del Sud est asiatico. Se fosse confermato (il tutto è ancora provvisorio) il prossimo sarà il mondiale più lungo della storia. Vedremo se effettivamente sarà così.

Analizziamo, ora, le altre novità argomento di discussione della sessione odierna:

I doppi punti dell’ultima gara sono ufficialmente un ricordo (se bello o brutto lo lasciamo decidere al lettore). Questa è la decisione presa dal World Motor Sports Council della FIA tenutosi oggi che farà piacere alla moltitudine di appassionati in tutto il mondo.
Altra novità, invece, riguarda la Virtual Safety Car che farà il suo debutto ufficiale a Melbourne, prima gara del mondiale del prossimo anno. Le prove effettuate negli ultimi appuntamenti del mondiale, a seguito del terribile incidente di Bianchi a Suzuka, hanno dato esito positivo cosi che la FIA ed i team ne hanno optato per l’introduzione in gara.

Di seguito riportiamo il testo integrale del regolamento che disciplinerà la VSC (in inglese):

Article 41: Virtual Safety Car (VSC)

41.1 The VSC procedure may be initiated to neutralise a race upon the order of the clerk of the course. It will normally be used when double waved yellow flags are needed on any section of track and competitors or officials may be in danger, but the circumstances are not such as to warrant use of the safety car itself.

41.2 When the order is given to initiate the VSC procedure a message “VSC DEPLOYED” will be displayed on the official messaging system and all FIA light panels will display “VSC”.

41.3 No car may be driven unnecessarily slowly, erratically or in a manner which could be deemed potentially dangerous to other drivers or any other person at any time whilst the VSC procedure is in use. This will apply whether any such car is being driven on the track, the pit entry or the pit lane.

41.4 No car may enter the pits whilst the VSC procedure is in use unless it is for the purpose of changing tyres.

41.5 All competing cars must reduce speed and stay above the minimum time set by the FIA ECU at least once in each marshalling sector (a marshalling sector is defined as the section of track between each of the FIA light panels). All cars must also be above this minimum time when the FIA light panels change to green (see 41.7 below). The stewards may impose either of the penalties under Article 16.3a), b), c) or d) on any driver who fails to stay above the minimum time as required by the above.

41.6 With the exception of the cases listed under a) to d) below, no driver may overtake another car on the track whilst the VSC procedure is in use.

The exceptions are:

a) When entering the pits a driver may pass another car remaining on the track after he has

reached the first safety car line.

b) When leaving the pits a driver may overtake, or be overtaken by, another car on the track

before he reaches the second safety car line.

c) Whilst in the pit entry, pit lane or pit exit a driver may overtake another car which is also in one of these three areas.

d) If any car slows with an obvious problem.

41.7 When the clerk of the course decides it is safe to end the VSC procedure the message “VSC ENDING” will be displayed on the official messaging system and, at any time between 10 and 15 seconds later, “VSC” on the FIA light panels will change to green and drivers may continue racing immediately. After 30 seconds the green lights will be extinguished.

41.8 Each lap completed whist the VSC procedure is in use will be counted as a race lap.